Luottotietojen tarkistus kannattaa

Tieto ei lisää tuskaa – arvailu lisää

7.3.2017

Asiakas on aina oikeassa ja jokainen asiakas on yritykselle tärkeä. Vai onko? Muotoillaanpa uudelleen: Jokainen maksava asiakas on yritykselle tärkeä.

Vanhan kansan sanonnat ovat joskus hyvinkin osuvia. Oppi ei tosiaan kaada ojaan ja aina roiskuu kun rapataan. Näinhän se on. Mutta kapsahtaako sitä katajaan jos kurkottelee kunnianhimoisesti kuuseen tai seuraako pitkää iloa aina itku? Tuskinpa, ainakaan jos puhutaan liiketoiminnasta.

Yksi asia ainakin on liiketoiminnassa varma: tieto ei lisää tuskaa, toisin kuin vanha kansa sanoo. Tieto on riskienhallinnan tärkein väline ja se on nimenomaan tiedon puutteesta johtuva arvailu, joka tuskaa lisää.

Jos asiakas on saanut kuluneen kuukauden aikana jo pari perintäkirjettä, kannattaa sopimusehdot luonnollisesti miettiä siltä pohjalta.

Ajatellaanpa, että yrityksenne saa uuden asiakkaan – mukavan suuren ja tilinpäätöstietojen perusteella vakavaraisen. Yrityksenne myy tälle innosta puhkuen palveluitaan tai tuotteitaan joillakin kymppitonneilla, mutta maksua ei sitten kuulukaan. Puolen vuoden ja useamman perintäkirjeen jälkeen yritys menee konkurssiin.

Mikä meni vikaan?

Luottoa myönnettäessä ei haettu tarpeeksi tietoa asiakkaasta.

Viimeisin tilinpäätös tunnuslukuineen antaa vain historiallista tietoa yrityksen taloudellisesta tilanteesta. Lisäksi yllättävän moni suurempikin yritys jättää tilinpäätöksensä kokonaan toimittamatta kaupparekisteriin. Kauppalehden mukaan tilinpäätöksiä piilotellaan etenkin silloin, kun yrityksellä menee huonosti.

Maksuhäiriötietokaan ei kerro yrityksen maksukyvystä ajantasaisesti. Maksukyky on saattanut heikentyä jo pitkään ennen kuin ensimmäinen maksuhäiriö rapsahtaa luottotietoihin.

Luottopäätös kannattaakin tehdä ajantasaisen maksutapatiedon perusteella. Jos asiakas on saanut kuluneen kuukauden aikana jo pari perintäkirjettä, kannattaa sopimusehdot luonnollisesti miettiä siltä pohjalta. Maksuviiveiden ei tarvitse olla kaupan este – kunhan ne on tiedossa ja luottopäätös tehdään senhetkisen tiedon perusteella. Joskus asiakkaan tilanne voi olla sellainenkin, että kaupat kannattaa jättää kokonaan tekemättä. Mieluummin tekemättömät kaupat kuin tappiolliset. Etenkin kun kyse on suuresta summasta, sen kirjaaminen luottotappioksi voi vaarantaa koko liiketoiminnan.

Intrumin luottotietorekisteristä saattaa löytyä myös sinun asiakkaitasi ja prospektejasi. Luottotietopalvelumme avulla erotat maksavat asiakkaat asiakkaista.

 

Lue lisää Luottotietopalveluistamme.

Hae yksittäiset luottotiedot Luottotietojen verkkokaupastamme

 

Share This