Luottotietopalveluilla taklataan luottotappioriskejä

16.8.2018

Yritysten maksuviiveet vaihtelevat kunnittain ja toimialoittain. Luottotietopalvelujen avulla kuntien talouspäättäjät voivat varmistua siitä, että heidän käyttämiensä yhteistyökumppanien talous on kestävällä pohjalla, mikä luo varmuutta esimerkiksi investointihankkeiden, kuten korjauskohteiden toteuttamiseen tai laitetoimitusten hankintaan.

Seuraamme kvartaaleittain yritysten maksuviiveiden kehitystä. Maksuviiveraporteista on nähtävissä, että toimialojen ja maakuntien välillä on paljon eroja maksuviiveiden määrissä. Kun yritys tai kuntayhtymä haluaa varmuuden yksittäisen yhteistyökumppaninsa maksukyvystä, suosittelemme luottotietojen hyödyntämistä. Usein on nähtävissä jo hyvissä ajoin etukäteen, mikäli toimijalle on alkanut kerääntyä maksuviiveitä. Tässä kohtaa talouspäättäjän hälytyskellojen tulisi soida, ja hänen tulisi arvioida mahdolliset luottotappioriskit ja kykynsä niiden kantamiseksi. Fiksumpaa olisi ennakoida riskit etukäteen. Esimerkiksi korjausrakentamisen hankkeissa on tyypillisesti mukana useita urakoitsijoita. Yhden toimijan kaatuminen taloudellisiin vaikeuksiin saattaa vaarantaa koko projektin aikataulun ja budjetin – tämä skenaario on usein nähtävissä jo etukäteen, luottotietopalvelujen avulla.

Luottotiedot ja maksuviiveiden seuranta ovat esimerkkejä kuntapäättäjiä kiinnostavista palveluistamme, joiden avulla päätöksenteko pohjautuu tietoon.

Luotonhallinta on kokonaisuus, jossa tärkeänä tekijänä on riskien ennakointi. Intrum on toiminut menestyksekkäästi julkisen sektorien organisaatioiden kumppanina jo vuosikymmenten ajan. Intrum tuntee suomalaisen yhteiskunnan, olemmehan harjoittaneet perintätoimintaa Suomessa jo sadan vuoden ajan. Juuremme ovat edelleen tukevasti Suomessa, mutta olemme kansainvälistyneet yhtä matkaa asiakkaidemme kanssa.

Hallussamme on maksamisen dataa erilaisilta toimialoilta pitkältä ajalta. Tunnemme eri paikkakuntien sosio-ekonomisen nykytilan ja kehityshistorian, ja sitä kautta voimme tarjota onnistumisen kaavoja ja parhaita oppeja myös tulevaisuuteen. Merkittävää on myös se, että osaamisemme ytimessä ovat myös lakipalvelut, jotka toteutamme aina itse asiakkaidemme tarpeiden mukaan ja osaamisemme on Intrumin seinien sisäpuolella.

Tyytyväinen asiakas on myös tyytyväinen kuntalainen tai kunnan työntekijä, joten pidetäänhän kuntalaisista ja asiakkaistamme yhdessä hyvää huolta nyt ja tulevaisuudessa.

PS. Tulethan tapaamaan meitä Kuntamarkkinoille Helsingin Kuntatalolle 12.-13.9. ja kuuntelemaan Intrumin Contact Center Managerin Juha Seppälän tietoiskua siitä, miten digitalisaatio muuttaa asiakaskokemusta. Tietoisku pidetään 12.9. kello 13.00-13.50 huoneessa A 3.1.

Jaa sivu