Intrum Justitian perintäpalvelu

Unohda kilpajuoksu saatavien ja maksettavien laskujen välissä

20.3.2017

Odottavan aika on pitkä. Varsinkin silloin kun odottaa jotain tärkeää, niin kuin omia saataviaan.

Kun itse on hoitanut oman osansa sopimuksesta ja toimittanut tuotteen tai palvelun, mutta asiakas ei hoidakaan omaa osuuttaan sopimuksesta, tilanne ei tunnu reilulta.

Saataviaan ei kannata jäädä odottelemaan liian pitkäksi aikaa – etenkään jos yritys on pieni ja nopea rahankierto elintärkeää. Pitkät maksuajat voivat heikentää omaa maksukykyä, jolloin omiakaan laskujaan ei enää pysty hoitamaan ajoissa. Saataviaan odotellessa maksamattomien laskujen pino kasvaa ja pian saa juosta kilpaa omien saatavien ja maksamattomien laskujen väliä. Lisäksi itselle voi tulla maksettavaksi ylimääräisiä korkokuluja ja mahdollisesti myös perintäkuluja.

Saataviaan odotellessa maksamattomien laskujen pino kasvaa ja pian saa juosta kilpaa omien saatavien ja maksamattomien laskujen väliä.

Intrumin maksutapatutkimuksen mukaan joka kolmannen yrittäjän maksukyky on kärsinyt pitkittyneiden maksuaikojen vuoksi ja joka viides yrittäjä on joutunut maksamaan ylimääräisiä korkokuluja. Pahimmillaan omien saatavien odotteleminen voi heikentää tai estää yrityksen kasvumahdollisuuksia ja jopa vaarantaa koko liiketoiminnan.

 

Yleisin syy on unohdus

Kun kuluttajilta kysytään, mikseivät he ole maksaneet laskuaan ajoissa, reilusti yli puolet kertoo unohtaneensa maksaa. Jo tämän takia liika odottelu ei kannata, vaan maksamattomasta laskusta kannattaa muistuttaa viivytyksettä. Joka toinen suomalainen on saanut joskus maksumuistutuksen tai perintäkirjeen, eikä se suinkaan ole mikään maailmanloppu. Ongelmia alkaa syntyä vasta siinä vaiheessa, kun maksamattomat laskut kasaantuvat.

Viime vuonna teetetyn maksutaparaportin mukaan yritysten hidas maksaminen ja pitkittyvät maksuajat ovat edelleen suuri taakka monelle yritykselle. Suuret yritykset usein myös painostavat pienempiä yrityksiä hyväksymään pidempiä maksuaikoja, kuin mitä ne olisivat valmiita antamaan. Kyselyyn vastanneiden yritysten mukaan yleisimmät syyt maksuviiveisiin ovat taloudellisten vaikeuksien lisäksi tahallinen viivyttely ja hallinnollinen tehottomuus.

Mieti asiaa jo silloin kun myyt

Kaikki lähtee siitä, että tiedät kenelle myyt ja tiedät millainen maksukyky asiakkaallasi on. Luottotiedot kannattaa tarkistaa aina luotolla myytäessä – näin tekee kyselyyn vastanneista suomalaisista yrityksistä lähes puolet. Myös maksukyvyssä tapahtuvia muutoksia on syytä seurata koko asiakassuhteen ajan.

Mitä tuoreempana muistuttaminen ja perintä aloitetaan, sitä todennäköisemmin raha saadaan kotiutettua.

Oma luotonhallintaprosessi kannattaa tarkistaa ja viivästyneistä maksuista muistuttaa ripeästi ja systemaattisesti. Nopeus on valttia, sillä maksuvaikeuksissa maksuaika otetaan helposti sieltä, mistä se on tarjolla. Toistuvaisasiakkaat oppivat pian sen, millainen muistuttamis- ja perintäkäytäntö yrityksellä on, ja hitaasti muistuttavien laskut päätyvät helposti pinon alimmaisiksi. Muista vaatia erääntyneistä laskuista myös viivästyskorkoja.

Älä epäröi perinnän aloittamista. Mitä tuoreempana muistuttaminen ja perintä aloitetaan, sitä todennäköisemmin raha saadaan kotiutettua. Antamalla perinnän tehtäväksi alan asiantuntijalle yrityksenne voit keskittyä siihen, mitä varten se alun perin perustettiin.

 

Lue lisää: Perintäpalvelut

 

Share This