Tommi Sova: Inhimillisyys kuuluu intrumlaisuuteen

Alan parhaat ratkaisut suomalaisten yritysten käyttöön

8.11.2017

Toimitusjohtaja Tommi Sova uskoo ylivertaisen asiakaskokemuksen sekä entistä parempien digitaalisten palveluiden takaavan Intrumin menestyksen myös tuleville vuosikymmenille.

Intrumilla on takanaan muutosten vuosi. Marraskuussa 2016 luotonhallinta-alan kaksi suurinta toimijaa, Intrum Justitia ja Lindorff ilmoittivat yhdistymishalukkuudestaan. Konsernit yhdistyivät kesäkuussa. Jotta yhdistyminen sai tapahtua, Intrumin tuli luopua Lindorffin toiminnoista Suomen lisäksi Ruotsissa, Virossa ja Tanskassa, sekä Intrumin toiminnoista Norjassa. Nämä yksiköt myydään Lowell Groupille.

Suomen Intrumilla otettiin ensimmäinen näkyvä askel kohti yhtenäistä konsernia, kun 9.11.2017 Intrum pudotti Justitian nimestään pois ja vaihtoi visuaalista ilmettään. Samalla päivittyivät arvot vastaamaan paremmin konsernin ottamaa suuntaa.

Millaisen suunnan uusi Intrum ottaa?

– Meidän vahvuutemme on aina ollut meidän sitoutunut ja ammattitaitoinen henkilöstömme, joka tekee työtä suurella sydämellä. Tämä ei tule muuttumaan. Tällä alalla kaikki kuitenkin lähtee ihmisten välisistä kohtaamisista, kertoo Intrum Suomen toimitusjohtaja Tommi Sova. 

Pitkäaikaisena ja vakaana luotonhallinta-alan toimijana Intrumin aikoo jatkossakin kantaa vastuunsa alan suunnannäyttäjänä ja toimintatapojen kehittäjänä.

– Jääkiekkourani aikana huomasin, että jos pelaajan henkilökohtaisena tavoitteena oli olla pistetilaston kärjessä, hän harvoin pelasi voittavassa joukkueessa. Jos taas pelaaja asetti tavoitteensa sen mukaan, millainen oli hänen roolinsa osana joukkuetta, koko joukkue menestyi paremmin. Kun mittarimme ja tavoitteemme ovat samat kuin asiakkaillamme, saadaan yhdessä paras tulos, Sova kertoo.

Intrum on viime vuosina panostanut paljon asiakaspalveluun ja Tommi Sovan mukaan tätä työtä tullaan jatkamaan myös uudessa Intrumissa.

– Tavoitteenamme on palvella asiakkaitamme ylivertaisesti ja hoitaa meille annetut tehtävät laadukkaasti. Uskon, että tällä tavoin toimimalla täyttämme myös omat liiketoiminnalliset tavoitteemme.

Ylivertaista asiakaskokemusta ainutlaatuiseen dataan perustuen

Intrumilla on pitkä kokemus suomalaisesta luotonhallinnasta ja näköalapaikka suomalaisten maksukäyttäytymiseen sekä kuluttamiseen. Verkon myötä niin yritysten kuin kuluttajienkin kulutuskäyttäytyminen on muuttunut. Lähes jokaisella alalla yritykset joutuvat kilpailemaan kotimaisten toimijoiden lisäksi myös ulkomaisten toimijoiden kanssa.

– Olemme sitoutuneita toimimaan juuri Suomen markkinoilla, ja siitä meillä on yli sadan vuoden kokemus. Toisaalta, pystymme konsernimme avulla toimimaan ja palvelemaan asiakkaitamme myös kansainvälisesti. Muuttuvassa markkinatilanteessa etumme on, että me aidosti ymmärrämme molempia maailmoja, Tommi Sova täsmentää.

Jotta yritys pystyy menestymään, pitää sen pystyä hyödyntämään uusien teknologioiden mukanaan tuomat mahdollisuudet. Yhdistyneen konsernin myötä Intrum pystyy tuomaan luotonhallinta-alan parhaat ratkaisut suomalaisten yritysten ja niiden asiakkaiden käyttöön.

Sovan mielestä digitalisaatio ja robotiikka tarjoavat mielenkiintoisia mahdollisuuksia myös luotonhallinta-alalla. Kun jokapäiväiset rutiininomaiset tehtävät saadaan automatisoitua, saadaan inhimillisien virheiden määrää vähennettyä ja esimerkiksi asiakaspalvelutyössä olevat voivat entistä enemmän keskittyä juuri ihmisten väliseen vuorovaikutukseen.

Automatiikka tuo myös mahdollisuuksia hyödyntää järjestelmissä olevaa tietoa paremmin.

– Jotta voi tarjota älykästä tietoa asiakkaan liiketoiminnan kehittämiseksi, siihen tarvitaan dataa, muuten lupaus jää vain tyhjäksi korulauseeksi. Intrumilla on sekä Suomen, että Euroopan kattavin datamäärä maksukyvykkyydestä. Erilaisten automatisoitujen analysointityökalujen avulla asiantuntijamme voivat auttaa asiakkaitamme tekemään entistä parempia ratkaisuja, Sova summaa.

Share This