Yritystenvälisen verkkokaupan maksutavat

Helppo ja luotettava maksutapa yritysten väliseen verkkokauppaan

20.4.2017

Verkkokaupan jo vuosia jatkunut voimakas kasvu haastaa kehittämään entistä ketterämpiä toimintatapoja myös B2B-kauppaan.

Verkkokauppa on ollut vahvalla kasvu-uralla viimeiset vuodet eikä vuosi 2017 tule tekemään tässä poikkeusta. Huomion arvoista on nyt myös se, että yritysten välinen verkkokauppa on pääsemässä samalle kiivaan kasvun uralle kuin mitä on kuluttajakaupassa nähty jo useiden vuosien ajan.

Yritystenvälisen verkko-ostamisen haasteeksi on koettu yritysmyynnin jähmeät ja hankalat prosessit. Kun kertaostosten summatkin ovat yritysten välisessä kaupankäynnissä tyypillisesti suuremmat kuin kuluttajapuolella, liittyy verkkokauppaan myös suuremmat riskit.

– Digitalisaatio on tänä päivänä monella yrityksellä keskeinen osa liiketoimintastrategiaa. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi mietintää siitä, kuinka tuotteita ja palveluita voidaan tarjota sekä myydä aiempaa ketterämmin asiakkaille. Kehitystarpeet peilautuvat myös varsinaisiin kaupankäynnin prosesseihin: tilaamisen ja maksamisen tulee tapahtua helposti, nopeasti, luotettavasti ja taustalla, kertoo tuote- ja kehityspäällikkö Jouni Taskinen Intrum Rahoituksesta.

B2B–kaupan ostaja on myös B2C–kaupan kuluttaja

Verkko-ostaminen on arkipäiväistynyt kaikissa ikäryhmissä ja suurin osa ihmisistä etsii tuotteita sekä palveluita verkosta. Samat ihmiset, jotka vapaa-ajalla käyttävät kuluttajille suunnattuja verkkokauppoja, tekevät myös ostoja sekä hankintoja työnantajiensa puolesta. Näin kuluttajaverkkokaupasta tutut toimintatavat ja odotukset siirtyvät myös yritysten ostokäyttäytymiseen.

– Tietoa tuotteista sekä eri vaihtoehdoista haetaan verkosta. Myös tilaaminen halutaan tehdä samassa kanavassa. Tämä on taas johtanut siihen, että yritykset tekevät ostoja myös kuluttajille suunnatuista verkkokaupoista. Maksutapana yritysasiakkaat haluavat käyttää laskua, joka on asiakasyrityksen taloushallinnon näkökulmasta helpoin ja myös kustannustehokkain maksutapa, tarkentaa Taskinen.

Intrum Rahoitus auttaa kauppiaita reagoimaan markkinoiden muutokseen ja huomioimaan yritysasiakkaiden muuttuneet hankintatavat ja -kanavat. Yrityslaskupalvelun avulla kauppias voi tarjota yritysasiakkailleen aiempaa paremman ostokokemuksen. Palvelu sisältää koko luotonhallinnan ketjun asiakkaan tunnistamisesta raportointiin asti. Palvelu toimii saumattomasti niin verkkokaupassa kuin myymälässäkin.

Helposti ja luotettavasti laskulla

Yrityslasku mahdollistaa helpon ja luotettavan laskulla myynnin. Palvelun käyttö säästää kauppiaan hallinnollista työtä, sillä Intrum Rahoitus hoitaa laskutuksen ja rahoituksen lisäksi myös laskutettujen saatavien maksuvalvonnan ja siihen liittyvän asiakaspalvelun. Asiakkaalle Yrityslasku tarjoaa helpon ja nopean ostokokemuksen. Luottotiedot ja maksuhistoria tarkastetaan automaattisesti, ja asiakas saa heti päätöksen ostotapahtuman hyväksymisestä.

– Yrityslaskun avulla myös B2B-kauppaan saadaan kuluttajapuolelta tuttu ostamisen helppous. Se mahdollistaa yritysasiakkaiden verkkokauppaostot myös silloin, kun henkilöllä ei ole yrityksen luottokorttia käytössä. Kauppiaille palvelu mahdollistaa laskulla myynnin jopa ilman luottoriskiä.

 

Lassila ja Tikanoja käyttävät Yrityslaskua – lue heidän kokemuksensa

Lue lisää Yrityslaskusta ja pyydä tarjous

Jaa sivu