Perintätiedon hyödyntäminen avaa uusia näkymiä asiakashallintaan

23.1.2019

Kohderyhmien käyttäytymistä mallinnetaan useista tietolähteistä saatavalla datalla. Tiedon rikastaminen tekee käyttäytymisestä läpinäkyvämpää ja ennustettavampaa.

Anna Johansén, olet työskennellyt Intrumin Informaatio ja Analytiikka -palveluiden johtajana viime syksystä alkaen. Millaisia näkymiä perintätiedon ja maksukäyttäytymiseen liittyvän datan hyödyntäminen tarjoaa yrityksille?

­­­

– Kuluttajien ja yritysten maksukäyttäytymistä analysoidessa päähuomio on usein kohderyhmän maksukyvyn analysoinnissa, eli siinä, maksaako kyseinen kohderyhmä laskunsa ennen vai jälkeen eräpäivän.  Yrityksen näkökulmasta oleellista olisi erityisesti tutkia, kuinka monta päivää maksut viivästyvät, ja onko kyseisellä kohderyhmällä useita erääntyneitä maksuja samanaikaisesti. Liian usein yksittäiset maksuviiveet mielletään automaattisesti esteeksi asiakassuhteeseen panostamiselle, joskus jopa jatkamiselle”, Johansén korostaa.

Intrumin näkökulmasta yritysten kannattaisi perehtyä tarkemmin asiakkaidensa käyttäytymiseen tilastojen valossa sekä ajaa perintätietoa ristiin yrityksen oman datan kanssa.

Voimme rikastaa yritysten omaa asiakasdataa erittäin merkittävästi, ja auttaa heitä löytämään uusia potentiaalisia asiakasryhmiä myynti- ja markkinointikampanjoihinsa.

– Datan analysointi antaa läpinäkyvyyttä kohderyhmien käyttäytymiseen, ja sitä kautta auttaa yrityksiä optimoimaan ja kohdentamaan toimenpiteensä oikein”, Johansén jatkaa.

Luottotietopalveluiden avulla voidaan jo tällä hetkellä nähdä reaaliajassa yritysten luottoriskien kehittyminen. Erilaisten kuluttajaryhmien datan analysoiminen pseudonymisoidusti ja anonymisoidusti mahdollistaa jatkossa sen, että myös kuluttajaryhmien luottoriskiä voidaan tarkastella entistä läpinäkyvämmin.

– Asiakkaamme ovat varsin innostuneita keskustelemaan kanssamme analytiikan mahdollisuuksista, ja olemme onnistuneet avaamaan heille täysin uusia näkökulmia heidän oman datansa hyödyntämiseen. Uskon, että elämme nyt vahvaa murroskautta, jossa voimme palvella niin pieniä kuin suuria asiakkaitamme entistä älykkäämmillä, tietoon pohjautuvilla palveluilla, ja sitä kautta kiihdyttää heidän liiketoimintaansa, toteaa Johansén.

 

Lisätietoja Informaatio ja Analytiikka -palveluista: johtaja Anna Johansén, puh: +358 40 722 3112, sähköposti: anna.johansen@intrum.com.

Lue lisää luottotietopalveluista

Jaa sivu