Pirkkala: Asiakaslähtöistä ja asiantuntevaa perintää

Pirkkala: Viiden tähden kunta

7.9.2017

Kuntasektorilla eletään suurten murrosten aikaa, kun kuntapalvelut joustavat, muuttuvat ja uudistuvat yhteiskunnan muutosten myötä. Kuinka taataan kuntien toimintakyky ja menestys? Viiden tähden kunnaksi rankattu Pirkkala näyttää esimerkkiä.

Globaali talouskehitys ja Suomen kilpailukyky heijastuvat myös kuntien talouteen. Velkaantumisen taittaminen, huoltosuhteen kehittyminen sekä väestön ikääntyminen ovat haasteita, joihin kuntien on löydettävä kestäviä ratkaisuja. Ja sitten vielä se sote.

– Maakunta- ja sote-uudistus on mittavuudessaan täysin omaa luokkaansa verrattuna aiemmin toteutettuihin rakenne- ja hallintouudistuksiin. Valmistelu on kesken, mutta uudistus tuo mitä todennäköisimmin suuria haasteita kuntien taloudenhoidon näkökulmasta, toteaa Pirkkalan kunnan talousjohtaja Petri Lätti.

Uhkakuvat ovat värittäneet julkista keskustelua, mutta selvitäkseen myllerryksestä voittajana kuntien on tärkeää keskittyä uhkakuvien sijaan mahdollisuuksiin ja kestäviin ratkaisuihin.

Intrum tukee asiakaslähtöisellä ja joustavalla toimintamallillaan sekä ajantasaisilla sähköisillä palveluillaan strategiamme toteutumista.

Pirkkala on rankattu Suomen kuvalehden kuntapuntarissa kärkikastiin, viiden tähden kunnaksi. Se loistaa kerta toisensa jälkeen myös kuntalaisten asiakastyytyväisyyskyselyissä. Mitä mahdollisuuksia viiden tähden kunta näkee tulevaisuuden kehityksessä.

– Uudistukset tuovat kunnille lukuisia mahdollisuuksia. Uutta teknologiaa päästään hyödyntämän täysin uudella tavalla kuntien palveluissa ja myös asukkaiden suoria vaikutusmahdollisuuksia voidaan sen avulla kehittää. Suuri mahdollisuus on myös kuntien välisen yhteistyön kehittäminen esimerkiksi yhteisten kuntaomisteisten yritysten ja kuntayhtymien kautta.

Taustalla tehokas taloushallinto

Pirkkalan kunnan saatavanhallintakumppanina on toiminut jo vuosien ajan Intrum Justitia.

– Intrum tukee asiakaslähtöisellä ja joustavalla toimintamallillaan sekä ajantasaisilla sähköisillä palveluillaan Pirkkalan maksuliikenteen hoitamista ja sitä myötä strategiamme toteutumista, Lätti kertoo.

Pirkkalan kunta antaa laskuilleen yleensä 21 päivää maksuaikaa, ja suurin osa maksaakin sen puitteissa. Mikäli maksu viivästyy, eikä lykkäystä ole myönnetty, maksamaton lasku siirtyy Intrum Justitialle.

– Taloushallinnostamme lähetetään maksukehotusaineisto Intrum Justitialle kerran kuussa. Intrum Justitia lähettää maksumuistutukset ja maksuvaatimukset sekä tekee tarvittavat eräpäivän siirrot ja maksusuunnitelmat asiakkaan maksuvaran huomioiden, Lätti kertoo.

Kuntalaisten kulut pysyvät kurissa

– Kuntalaisten kannalta on tärkeintä, että velka-asiat hoituvat selkeällä ja asiallisella tavalla sekä mahdollisimman pienin kuluin, Lätti toteaa.

Perinnän ajantasainen hoitaminen on hyvä asia molemmille osapuolille, jotta viivästyksestä aiheutuvat viivästyskorot ja mahdolliset perintäkulut kasva turhan suuriksi.

– Yhteistyö Intrum Justitian kanssa on aina toiminut hyvin ja mutkattomasti. Intrumin toiminnassa yhdistyvät asiakaslähtöisyys, asiantuntemus ja luotettavasti toimivat sähköiset järjestelmät, jotka osaltaan tukevat kunnan sähköisten palvelujen kehittämistavoitetta.

 

Lue lisää ratkaisuistamme julkiselle sektorille

 

Share This