Case Holiday Club: Kasvu syntyy skaalaeduista

25.2.2019

Holiday Clubin kohteiden käyttöasteen maksimoiminen ja samaan aikaan luottoriskien minimoiminen ovat yrityksen menestyksen kaava.

Yhä useampi suomalainen on lomaillut Holiday Clubin lomakohteessa joko viikko-osakkeen omistajana tai satunnaisena hotellivieraana. Yhtiö aloitti toimintansa nimellä Suomen Lomapörssi vuonna 1986, jonka jälkeen se muutti nimensä Holiday Clubiksi. Vuokatin Katinkullasta alkunsa saanut lomaosakkeiden vuokraus on laajentunut maan rajat ylittäväksi liiketoiminnaksi. Tänä päivänä yrityksellä on 33 lomakohdetta ja 2000 loma-asuntoa sekä yli tuhat hotellihuonetta niin Suomessa kuin ulkomailla.

Yrityksen toiminta-ajatuksena oli tuoda markkinoille konsepti, jonka avulla entistä suurempi joukko ihmisiä pääsee nauttimaan vaivattomasti ja huolettomasti viikon lomasta omistamassaan asunto-osakeyhtiössä. Osakkeen  ostamisen avulla asukas saa käyttöönsä lomaosakehuoneiston tiettynä ajankohtana avaimet käteen -periaatteella sisältäen sähkön, lämmityksen, siivouksen sekä vuodevaatteet. Vuosittaiset ylläpitokulut katetaan hoitovastikkeella yhdessä muiden osakkeenomistajien kanssa.

Paikalliset kiinteistöyhtiöt ja isännöitsijät vastaavat lomakiinteistöjen huolto- ja kunnossapidosta sekä vastikesaatavien valvonnasta. Mikäli osakkaan vastikemaksu on myöhässä, täysin automatisoidun prosessin kautta tieto siirtyy suoraan Intrumin järjestelmiin, joiden välityksellä asiakas saa Intrumilta maksumuistutuksen. Mikäli muistutus ei tuota tulosta, vastikesaatava siirtyy Intrumin perintään.

Intrumin palvelut skaalautuvat erinomaisesti kasvumme mukaisiin tarpeisiin.

‒ Suurin osa lomaosakkeiden omistajista on yksityishenkilöitä. Halusimme löytää perintään osaavan ja luotettavan kumppanin, jonka tietojärjestelmät ja prosessit ovat helposti integroitavissa paikallisten kiinteistöyhtiöiden käyttämiin järjestelmiin ilman suuria ja monimutkaisia ohjelmointeja”, toteaa talousjohtaja Nina Norberg Holiday Clubilta. Intrumin laskutus- ja perintäpalvelut skaalautuvat erinomaisesti kasvumme mukaisiin tarpeisiin, ja uusien lomakohteiden, kiinteistöyhtiöiden ja isännöitsijöiden on ollut todella vaivatonta siirtyä käyttämään Intrumin palvelua, Norberg jatkaa.

‒ Meille oli tärkeää löytää kumppani, joka perintäprosessin ohella pystyy auttamaan meitä luottoriskien ennaltaehkäisemisessä. Mitä paremmin lomaosakkeiden myynti pystytään kohdistamaan henkilöille, joiden luottoriski on arvioitu matalaksi, sitä  suuremmalla todennäköisyydellä vastikesaatavat kotiutuvat ajallaan, ja yrityksen rahankierto saadaan parhaalla mahdollisella tavalla hyödynnettyä tuleviin investointeihin, Norberg kiittelee.

Intrum tuottaa Holiday Clubille kotimaisten ja ulkomaan saatavien muistutus- ja perintäpalvelut. Majoitus- ja lomaosakeliiketoiminnan laskujen volyymit ovat huikeita. Suurien volyyminen kyseessä ollessa jo lyhyet maksuviiveet aiheuttavat monien satojen tuhansien eurojen heilahteluja kassavirtaan. Intrumin tehtävänä on kotiuttaa saatavat tehokkaasti, mutta samalla asiakkaiden yksilökohtainen taloudellinen tilanne huomioon ottaen.

Haluamme vahvistaa asiakkaamme asiakassuhteita tuottamalla ylivertaista asiakaspalvelua.

‒Meille on ensisijaisen tärkeää, että tuottamamme palvelukokemus tukee täydellisesti Holiday Clubin asiakaskokemusta, toteaa Erkki Mämmelä, Holiday Clubin asiakasvastaava Intrumilta.

Holiday Clubin liiketoiminnan laajentuessa Suomen rajojen ulkopuolelle myös kansainvälinen perintä nousi ajankohtaiseksi Holiday Clubilla. Intrumin 24 maan toimistoverkosto Euroopassa sekä 160 maan kattava asiamiesverkosto hoitaa Holiday Clubin saatavien kotiuttamisen missäpäin maailmaa tahansa. Vaikka saatavia olisi Espanjasta tai Ruotsista, kaikki raportointi ja yhteydenpito tapahtuu nimetyn yhteyshenkilön kautta, yhden luukun periaatteella. Yhdessä rakentamamme  toimintamalli on palvellut meitä jo lähes 20 vuotta. Luottamus on vahvistunut vuosien myötä todelliseksi kumppanuudeksi. Sen arvon huomaamme joka kerta, kun toimintamme laajenee uusien kiinteistöyhtiöiden kanssa ja asiakkaamme jatkaa  osakkeenomistajana satunnaisesta maksuvaikeudesta huolimatta, toteaa Nordberg.

Holiday Club faktat:

  • Tuhansia viikko-osakkeen omistajia
  • Laskutusvolyymit ovat satoja miljoonia
  • Noin 150 kiinteistöyhtiötä

Holiday Club käyttää seuraavia Intrumin palveluita:

Muistutuspalvelu
Perintäpalvelu
Kansainvälinen perintä

 

Jaa sivu