Esittelyssä GT Musiikkiluvat Oy: Taustamusiikin voima brändikokemuksen vahvistamisessa

1.4.2019

Asiakaskokemus löytyy jokaisen yrityksen strategiasta, mutta kuinkahan moni on ymmärtänyt ottaa taustamusiikin avuksi brändikokemuksen luomisessa? Kysyimme tätä asiakkaaltamme GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtaja Harri Kaasiselta.

GT Musiikkiluvat Oy vastaa Gramexin ja Teoston tekijänoikeusjärjestöjen taustamusiikkilupien myynnistä, markkinoinnista, laskutuksesta ja asiakaspalvelusta. Tällä hetkellä sillä on yhteensä noin 25 000 taustamusiikkia käyttävää asiakasta. Markkinassa on paljon kasvupotentiaalia, uskoo Harri Kaasinen, GT Musiikkiluvat Oy:n toimitusjohtaja.

Valtaosa tunnemuistoista syntyy kuuloaistin kautta ja tunnettu musiikki on tehokas tunnemuistojen synnyttäjä

Musiikki on valloittanut jo vuosisatoja, kaikissa kulttuureissa ja maissa. Musiikkiteollisuus on satojen miljardien liiketoiminta, joka tuottaa jatkuvasti laadukasta, oikeaa musiikkia. Se myös markkinoi ja myy musiikkia mitä moninaisimmin keinoin. Tämän lisäksi musiikin voima perustuu musiikin kykyyn vaikuttaa meidän tunteisiimme. Valtaosa tunnemuistoista syntyy juuri kuuloaistin kautta ja tunnettu musiikki on tehokas tunnemuistojen synnyttäjä. Tunnetussa musiikissa on voimaa, jota ei voi korvata.

– Musiikki sopii kaikkiin tilanteisiin, ja sillä voidaan vaikuttaa tunnetilaan ja ihmisten käyttäytymiseen. Miksi emme siis käyttäisi musiikkia mielikuvan ja tunnelman luomisessa laajemminkin, pohtii Kaasinen. Musiikki – sen volyymi, genre, tunnettuus ja tempo – määräytyy aina tavoitteen mukaan. Musiikin mahdollisuudet ovat rajattomat ja täysin ainutlaatuiset verrattuna mihin tahansa muuhun äänimaailmaan. Meidän kauttamme asiakkaillemme tarjoutuu pääsy vuosikymmenien saatossa tuotettuun tunnettuun musiikkiin, ja niiden synnyttämiin tunnemuistoihin. Musiikin taustamusiikkina käyttö kasvaa jatkuvasti, kun ihmiset oivaltavat sen voiman, Kaasinen jatkaa.

Tuleeko mieleesi tilannetta, jossa valittu taustamusiikki ja brändi olivat keskenään isossa ristiriidassa?

– Kysymys on loistava. Mikä tahansa yrityksen toiminta, joka ei ole linjassa halutun mielikuvan kanssa, vähentää yrityksen, sen tuotteiden ja palvelun arvoa asiakkaan silmissä. Musiikin suhteen ristiriitoja ilmenee usein, jos valittu taustamusiikki ei tue yrityksen brändiä. Musiikkibrändäys ei ole vaikeaa, mutta se pitää kuitenkin suunnitella huolella. Esimerkiksi urheilutapahtumissa ei ole todellakaan yhdentekevää, millaista musiikkia pelikatkoilla soitetaan. Musiikki sytyttää niin pelaajat kuin katsojat.

Mitkä yritykset ovat mielestäsi olleet rohkeita brändin rakentajia ja jotka ovat oivaltaneet äänimaailman käyttämisen mahdollisuudet?

Useimmat brändivaatekaupat laidasta laitaan, ravintolat noin yleisesti ja tietysti yritykset, jotka ovat ymmärtäneet vanhan totuuden – brändi myy enemmän.

Harri Kaasisen vinkit aloittelevalle yritykselle äänimaailman valintaan ja käyttöönottoon:

– Miettikää, minkälainen musiikki sopii parhaiten tukemaan yrityksen todellista mielikuvaa asiakkaillenne ja muistakaa musiikin vaikuttavimmat elementit: genre, volyymi, tempo ja tunnettuus. Lisätietoja saa GT Musiikkiluvat Oy:stä tai puhumalla musiikkibrändäyksestä mainostoimistosi kanssa. Meidän kauttamme löytyy myös yrityksiä, jotka tarjoavat brändinmukaisia soittolistoja ja asiaan liittyviä palveluita. Jos haluat edetä kevyemmin, siihenkin löytyy ratkaisuja. Tervetuloa oikean musiikin vahvaan maailmaan.

Sarjassa esittelemme kiinnostavia, uusia yhteistyökumppaneitamme sekä heiltä saamiamme vinkkejä, joista koko verkostomme saattaa hyötyä. Intrum ja GT Musiikkuluvat Oy solmivat yhteistyösopimuksen vuoden alussa, kun yritys otti käyttöönsä Intrumin muistutus– ja perintäpalvelut. Syksyllä kerromme, miten millaisia hyötyjä GT Musiikkiluvat Oy on saanut yhteistyöstä Intrumin kanssa. Samalla tutustumme taustamusiikin saloihin uuden kumppanimme innostamana. Pysykää kuulolla!

Jaa sivu