Pirkkala: Asiakaslähtöistä ja asiantuntevaa perintää

Pirkkala: Asiakaslähtöistä ja asiantuntevaa perintää

25.8.2016

Pirkkalan kunnan erääntyneistä saatavista on huolehtinut asiakaslähtöisesti ja asiantuntevasti jo vuosien ajan Intrum Justitia.

Pirkkalan kunnan taloushallinnon tehtävänä on myyntilaskutuksen osalta kokonaisuuden hallinta, koordinointi, kehittäminen ja neuvonta.

Kunta lähettää järjestämistään palveluista ja myymistään tuotteista kuukausittain noin 5 000 laskua asiakkailleen. Verkkolaskuja näistä on noin 1 200.  Laskutusta koordinoi yksi myyntilaskutuksesta vastaava maksuliikennesihteeri, ja erääntyneistä saatavista huolehtii Intrum Justitia.

Pirkkalan kunta antaa laskuilleen yleensä 21 päivää maksuaikaa, ja suurin osa maksaakin sen puitteissa. Mikäli maksu viivästyy, eikä lykkäystä ole myönnetty, maksamaton lasku siirtyy Intrum Justitialle.

– Taloushallinnostamme lähetetään maksukehotusaineisto Intrum Justitialle kerran kuussa. Intrum Justitia lähettää maksumuistutukset ja maksuvaatimukset sekä tekee tarvittavat eräpäivän siirrot ja maksusuunnitelmat asiakkaan maksuvaran huomioiden, kertoo Pirkkalan kunnan talousjohtaja Petri Lätti.

Kulut pysyvät kurissa

– Kuntalaisten kannalta on tärkeintä, että velka-asiat hoituvat selkeällä ja asiallisella tavalla sekä mahdollisimman pienin kuluin, Lätti toteaa.

Perinnän ajantasainen hoitaminen on hyvä asia molemmille osapuolille, jotteivät viivästys, siitä aiheutuvat viivästyskorot ja mahdolliset perintäkulut kasva turhan suuriksi.

– Yhteistyö Intrum Justitian kanssa on toiminut hyvin ja mutkattomasti. Intrumin toiminnassa yhdistyvät asiakaslähtöisyys, asiantuntemus ja luotettavasti toimivat sähköiset järjestelmät, jotka osaltaan tukevat kunnan sähköisten palvelujen kehittämistavoitettamme.

Teksti: Max Puumalainen, kuva: Pirkkalan kunta

Jaa sivu